onsdag 8 december 2010

Ny på jobbet!

Erik


Hej!

Josefin gjorde lite reklam i ett tidigare inlägg om att vi är två nya bloggare som kommer börja skriva här. Jag är en av dessa, och med något stapplande bloggsteg passar jag på att inleda med en presentation av mig själv.

Jag heter Erik och är nyanställd sen två månader som trainee på avdelning Anläggning i Stockholm. Tidigare läste jag Samhällsbyggnad på KTH och kom i kontakt med NCC i årskurs två. På en arbetsmarknadsdag fick jag tipset om att söka NCC:s studentprogram, Kompetensbygget. I det ingår bl.a. två sommarpraktikperioder som jag gjorde på olika husprojekt. Det är bland det roligaste jag gjort, helt plötsligt kunde jag börja koppla samman skolans teori med praktiska produktionsmoment.

Det ska ändå erkännas att det var med tunga och nervösa steg jag klev in på bygget min första praktikdag mellan årskurs 2 och 3. Jag hade fått ett intryck av branschen att det skulle råda en hård och tuff jargong men blev snabbt förvånad över hur sjyst och öppen stämning som fanns mellan alla yrkesgrupper på bygget. Tänkte att det kanske var unikt för det projektet men i de två nästföljande med nya kollegor rådde samma stämning. Du får också snabbt mycket ansvar oavsett vilket roll du arbetar i, även som praktikant, vilket är väldigt motiverande.

Så med kombinationen av arbetsuppgifter och arbetskultur var det svårt att inte vilja söka en tjänst på NCC när verkligheten började närma sig efter skolan. Upplägget med traineeprogrammet är att under två år få prova på olika arbetsuppgifter i produktion och i olika projekt samt även prova på inköp- och kalkylarbetet. Jag är peppad till tårna och framförallt att framöver kunna bolla tankar och erfarenheter med er läsare i bloggen om hur det är att vara ny på NCC, ny i branschen och övergången mellan skolan och jobb!

3 kommentarer:

NCC Blog sa...

Hej Erik,
Vad roligt att du börjat på NCC och att du även bloggar så att läsare får ta del av din vardag! Jag jobbar på Region Syd bland annat som kontaktperson mot högskolor och universitet.

Hälsningar Marie¤Marie Holmberg

NCC Blog sa...

Roligt att du börjat skriva Erik! Det ska bli roligt att följa dig och ditt inlägg verkar i alla fall inte alls stapplande :) ¤Josefin

NCC Blog sa...

Välkommen Erik! Vad kul att vi är fler som bloggar. Ska bli kul att få läsa om din vardag, jag är själv trainee på anläggning, fast i syd. ¤Eleonore