tisdag 14 december 2010

Brobyggare Bengtsson

Erik


Bagare Bengtsson sadlar om till brobyggare. I cirka tre månader framöver kommer vara på ett broprojekt i Farsta i södra Stockholm. Projektet innebär att en bro byggd 1934 som sett och upplevt det mesta av 1900-talet nu ska pensioneras och ersättas av en yngre förmåga, en balkbro med en längd på cirka 65 meter.

När jag började som trainee på NCC hade jag och min avdelningschef ett planeringsmöte där vi gjorde ett upplägg för traineeprogrammets två år. Jag hade då som önskemål för första perioden att få vara med i den inledande delen av produktionen av ett projekt, och gärna i ett lite mindre sådant. Min tanke var att det kanske är enklare att få en överblick hur man arbetar i projektform. Se vilka processer, arbetsmoment och yrkesroller som ingår och kunna få möjligheten att prova på lite av varje. Med snudd på att det låter lite pretentiöst, så infriades min önskan om brett spektrum av arbetsuppgifter snabbt.

Kombinationen av att projektet verkligen var i uppstartsfasen när jag började, och att min platschef är riktigt bra på att våga överlåta uppgifter har gjort att jag redan efter två månader har hunnit prova på en mängd olika arbetsmoment. Dessa har bl.a. varierat mellan att göra inköp av maskiner och material, haft arbetsberedningar inför kommande jobb, planerat logistik och ritat en APD-plan (arbetsplatsdisposition), räknat på ekonomi, genomfört egenkontroller samt en del administrativt arbete med dokument/ritningshantering. Det låter ju även i mina öron lite smått byråkratiskt och tråkigt med administrativt arbete... Faktiskt inte alls illa, är ett rätt bra sätt att komma in i tänket om vad som måste finnas med när ett projekt drar igång och genomförs.

Vad som är gemensamt är att i nästan alla arbetsmoment så ingår en stor del i att fråga, diskutera, resonera med kollegor eller andra inblandade i projektet. Med andra ord är det lite av ett socialt smörgåsbord då det under en arbetsdag blir många samtal i både telefon och i personliga möten, grymt kul!

Det är kul att få meningsfulla uppgifter och att känna ansvar att de blir genomförda, men också lite tufft stundtals. Allting är ju mer eller mindre nytt, hur NCC arbetar med verksamhetssystem till benämningar på material och maskiner (som ofta namnges i slangtermer, mycket förvirrande). Allt tar ju lite längre tid när det är nytt. Det gäller nog då att lära sig att känna sig bekväm i rollen som ny, att våga fråga och att säga till när något är oklart, vilket ibland är lite av en konst.

Imorgon ska vi ha en traineeträff med de andra elva traineerna. Bl.a. ska vi få lyssna till NCCs VD Tomas Carlsson samt stämma av lite med varandra hur det går på våra respektive arbetsplatser. Roligt att träffa alla igen!

På kvällen bjuder anläggning till julfest. Ett givet tillfälle att passa på och träffa många av dem som befinner sig på andra projekt runt om i regionen.


2 kommentarer:

David sa...

Fint inlägg Erik ! Syns idag !

David

Erik sa...

Test