måndag 20 december 2010

Kurs och sjukdom

Josefin

Förra veckan gick fort och nu har jag varit hemma och sjuk i två dagar så jag känner mig lite förvirrad och måste uppdatera mig hur vi ligger till. Det känns aldrig bra att stanna hemma från jobbet men är man inte pigg gör man sig bättre hemma i sängen. Att det ibland är manfall pga sjukdom är något man får räkna med, just nu är två snickare hemma sjuka och min platschef är hemma med sjukt barn.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg skulle jag på kurs för ett tag sedan. Kursen som heter Jag och gruppen var jättebra och givande men det är ovant men roligt med en kurs där man inte ska sitta och matas med fakta hela dagarna. Samspelet i en grupp var i fokus och metoden var nog att vi skulle lära oss genom att gruppen fick olika uppgifter som vi skulle lösa och därefter analysera och reflektera över hur det gick och varför.

Vi fick även göra tester för att se hur vi själva fungerar och reagerar i olika situationer. Det var jätteintressant när vi fick det svart på vitt hur olika man fungerar! Det är nog bra att komma ihåg för ibland händer det att jag tycker att någon beter sig konstigt men det kan ju bara vara så att vi fungerar på väldigt olika sätt. Kan man då lära sig hur man ska göra för att det ändå ska gå bra att samarbeta så är mycket vunnet. Vi fick även en del fakta med oss men på ett mjukare sätt än när det är ren fackkunskap man ska lära sig.

En rolig del av kurser är att träffa de andra deltagarna och under denna kurs lärde jag nog känna deltagarna bättre än under andra kurser då det las mycket tid på just det. Vi fick bla hålla en ganska lång och ingående presentation av oss själva som vi också fick illusterar med teckningar och då kom många personliga saker upp som man annars ofta inte berör när man bara träffas under några dagar.

Här är det härliga gänget som jag fick träffa och som du ser var vi ett ganska ungt gäng.


Inga kommentarer: