måndag 20 december 2010

Ny Bloggare!

Maria

Maria Elnersson heter jag och är en av NCC:s senaste tillskott här på studentbloggen. Ni kommer att få följa mig framöver, hur vardagen kan se ut för en Trainee-anställd på NCC i Uppsala. Liksom mina andra kollegor här på bloggen tänkte jag börja med lite bakgrundsfakta.

I Juni i år tog jag examen från Byggingenjörsprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund, vilket är en 3-årig högskoleingenjörsutbildning. Efter avslutade studier gick flyttlasset till Uppsala, där jag nu bor och arbetar.
Hur kom jag i kontakt med NCC då!! Efter första året på min utbildning ansökte jag om sommarpraktik på NCC Construction i Uppsala och hade turen att få en plats. Jag fungerade under den sommaren som en hjälpande hand till arbetsledarna och platschefen på ett bostadsprojekt i Uppsala. Sommaren därpå fick jag komma tillbaka till samma projekt vilket då var i slutfasen, innan höstterminen startade hann jag även vara med på uppstarten av ett annat bostadsprojekt. Under dessa två somrar lärde jag mig massor, genom att jag fick vara med i flera olika faser i projekten fick jag en bra grund att stå på. När jag sedan stod med examensbeviset i min hand i Juni 2010, fick jag chansen att visa vad jag går för och erbjödes en Trainee-anställning.

Nu har jag arbetat på NCC i 6 månader och trivs jättebra, tycker det är lika kul varje dag att gå till jobbet. Jag har sedan starten av min anställning haft ett mål att lära mig något nytt varje dag, det målet har än så länge inte varit några som helst problem att uppnå. Under min första period som trainee har jag arbetar som arbetsledare på projektet Sankta Maria i Alsike/Knivsta, där vi uppfört en byggnad som bland annat innehåller skola, lägenheter, vandrarhem och ett kapell. Jag har idag påbörjat min nästa period, vilken ska äga rum på kontoret i Uppsala där jag ska få fördjupa mina kunskaper inom projektering.

Det ska bli roligt att få dela med mig av min vardag till Er. Har ni några frågor eller funderingar tveka inte att höra av Er.

Inga kommentarer: