fredag 6 februari 2009

Omväxling och motivation med kurs

I tisdags och onsdags var jag på kurs i Jönköping i Budget och avstämning. Kursen är en del i det utbildningspaket på fem kurser som alla tjänstemän på NCC ska gå. I paketet har jag nu gått tre men totalt sett var det den sjunde kursen. De övriga jag gått är arbetsplattformar, heta arbeten, miljö- breddutbildning, byggstyrning och verksamhetssystem, planeringsteknik och säkra lyft. Kurserna har alla varit mellan 4 h och två dagar.

Kurspärm


Att gå på kurs är lite som att komma tillbaka till skolan men snacket är ett helt annat, undervisningen betydligt mer produktionsinriktad och deltagarnas ålder och bakgrund mer olika. Det är trevligt att få träffa andra NCCare och höra hur de har det på sina arbetsplatser.

Vi som inte bor i storstan måste ofta åka lite längre vilket gör att vi stannar kvar om kursen går över mer än en dag. Det ger ett trivsamt tillfälle att umgås även efter arbetstid och de diskussioner som blir både på det arbetsmässiga och det privata planet är ofta både trevliga och väldigt givande

Hemma i vardagen är det lätt att jobba på i invanda spår och gå runt lite som om man hade skygglappar på. När jag får komma iväg på kurs blir det som en omruskning och ett uppvaknande vilket jag blir jättemotiverad och arbetssugen av. Det gäller bara att hålla kvar vid känslan när man kommer tillbaka till vardagen. Men snart är det helg och på måndag är det nya tag som gäller :)

Inga kommentarer: