torsdag 26 februari 2009

Det står så mycket i tidningen

.

Tidningen läser jag varje dag och för det mesta tycker jag att det skrivs bra saker. Det har väl ändå hänt att jag läst saker som jag inte riktigt tror på. Tex har jag läst saker om detta bygge och fått veta saker som ingen här på plats hört och som antagligen inte stämmer, ibland kan man nästan bli lite full i skratt och undra var allt kommer ifrån. (och nu talar jag INTE om Aftonbladet och Expressen som jag inte tror att man ska läsa om man vill ha trovärdig fakta )

Idag hände det igen. I en lokal tidning rapporterade de om att det skett ett inbrott här och att de blivit upptäckta men trots det fått med sig verktyg för 100 000 kr. Det stämmer att det skedde ett inbrott och att de blev upptäckta men de fick inte med sig något.

Slutsatsen jag dragit är att man inte helt ska tro på något som skrivs förrän man har en säker källa och kritiskt granskat den. Detta med källkritik och att ifrågasätta undersökningar är för övrigt något av det viktigaste jag lärde mig när jag skrev mitt exjobb.

2 kommentarer:

NCC Blog sa...

Och de har ju rättat tidningsartikeln i efterhand och sagt att de inte fick med sig något......... Det är mänskligt att fela....
Tur att man inte är mänsklig.
¤Peter

NCC Blog sa...

När vi såg att det stod fel mailade Stefan dem och dagen efter fanns det en rättelse med i tidningen. Det är ju bra att det går att göra så, det jag ändå vill peka på är att man inte ska tro på allt som står i tidningen. Det är nog inte alla saker som rättas.

Men visst får man göra fel! Annars vore det en tråkig värld.¤Josefin