onsdag 27 oktober 2010

Skriva lön och avtalsrörelsen

Josefin

En av de saker jag gör är att jag skriver gubbarnas löner. Eller jag registrerar snarare tiden de arbetat och varit frånvarande men det kallas för att skriva lön. Själva pengarna och utbetalningar sköter lönekontoret.
Min egen tid och frånvaro registrerar jag själv på vårt intranät och sen attesterar min chef det.

I tidningar och andra media har jag läsa om när det är avtalsförhandlingar mellan olika parter. För ett tag sen var det Bygg- och Vägavtalet som skulle förhandlas och nu är det klart. Det är lätt att uppfatta att det bara är något förhandlanda som inte har med oss att göra men när avtalet sen är slutet gäller det oss på arbetsplatserna. Jag har inte varit med tillräckligt länge för att veta hur stor skillnad det gör i vardagen men i morse utbröt det en diskussion om en del som gäller reseersättningen som man får om man åker till en byggarbetsplats.

Jag ska inte gå in på exakt vad det gällde men jag tycker att det är roligt när det märks att de stora förhandlingar som sker faktiskt påverkar och är till för oss.

Inga kommentarer: