torsdag 4 november 2010

Kamratklubben och utbildning

Eleonore
Förra veckan avslutades med kamratklubben Malmö-Lunds årliga höstfest. Kamratklubben är öppen för alla medarbetarna på NCC, tjänstemän som yrkesarbetare. Klubbens målsättning är att: ”främja medlemmarnas intressen samt att verka för god sammanhållning och gott kamratskap genom främjande av olika aktiviteter”.

Klubben brukar anordna olika aktiviteter som tex golftävlingar, fisketurer m.m. En gång om året är det höstfest och detta år ägde den rum på en båt i Malmö hamn. Där bjöds vi på trerätters middag, underhållning och dans. Det var jättekul och stämningen var på topp!

Denna vecka började med två kursdagar i ledarutveckling. Som många andra utbildningar på NCC i Skåne hölls kursen på Hotell Statt i Hässleholm. Målet med utbildningen var bland annat att få ökad självinsikt, ge kunskap om betydelsen av att ge feedback, konflikthantering och kunskap om gruppens utvecklingsfaser.

Det var många nya ansikten då där var kollegor från norra Skåne och Göteborg, det är alltid kul att få höra vad som händer hos dem och vad de har för erfarenheten. Och det är ju alltid kul att lära känna nya människor! Första dagen höll vi på till kl nio på kvällen, som avslutades med lite ost och vin =)

Det var min första kurs i ledarskap och jag tyckte att det var mycket intressant och utvecklande. Det var skönt med en kurs där man inte bara sitter stilla och lyssnar utan att man var aktiv med grupparbeten m.m. Jag tycker även att jag lärde mig saker om mig själv och lite hur andra människor fungerar. Ser framemot fortsättningskurserna!

Det är en sak som jag tycker är väldigt bra på NCC är att man får chansen till många utbildningar, jag har redan gått 10 kurser. När jag började min anställning i januari gick jag och min affärschef igenom vilka utbildningar som jag skulle läsa under mina två år som trainee. Jag kommer bland annat att få mer kunskap inom entreprenadjuridik, planeringsteknik och företagsekonomi.

I eftermiddag ska vi ha ett planeringsmöte med yrkesarbetarna, på måndag morgon startar nämligen arbetet med att koppla in vår vattenledning på den befintliga. Känns som man kommer att bo på jobbet i tre dagar. Mer om detta i nästa vecka!

Inga kommentarer: