onsdag 22 september 2010

Andra på bygget- Lärlingar

Josefin

Att vara trainee är ett bra sätt att få erfarenhet och se olika delar av NCC och byggprocessen. På ett sätt är det lite som att vara lärling. Att vara lärling är en väg som byggeleverna från gymnasiet ska gå innan de är fullbetalda snickare eller betongare.

Byggbolag tar emot byggelever (BA-elever) när de går i skolan för att de ska komma ut i verkligheten och lära sig. När de går i tvåan är de ute på byggen två dagar i veckan och i trean är de ute tre dagar i veckan. Oftast tror jag att de är på samma företag och samma bygge så länge det pågår. Det är sen inte ovanligt att de får en lärlingsanställning där de gjort sin praktik. Så är det i alla fall ofta här på NCC.

Just nu har vi en BA-elev som går i tvåan och en lärling som var BA-elev tills han tog studenten i våras.

Lärlingarna har en lägre lön som höjs allt eftersom de samlar på sig fler arbetstimmar och kunskap. När de sen kommer upp i ca 7000 arbetstimmar (ca 3-4 år) blir de fullbetalda och det brukar alltid firas.

Jag har alltså kollegor som är allt från 18 till 64 år och det tycker jag är roligt och diskussionerna kan bli väldigt varierande.

4 kommentarer:

NCC Blog sa...

Hej, Jag undrar om det finns möjlighet för min son Alexander som är 17år och går i Yrkesgymnasiet i Stockholm att få en lärlingsplats på NCC? Vet du vem man ska vända sig till?mvh Elisabeth¤Elisabeth Björklund

NCC Blog sa...

Hej!
Roligt att du hittat hit till bloggen. Det är ett svar på väg från en personalman som vet mer om hur själva rekryteringen går till.

Hoppas att det går bra för din son och att han hittar en bra lärlingsplats.
Vänliga hälsningar¤Josefin

NCC Blog sa...

Hej
jag undra hur man får en lärlingsplats på NCC malmö/Lund regionen. Jag är lärling som har gätte svårt att komma in på byggen igen som lärling. jag vet att ni har många byggen igång i Lund så udrar om det finns jobb hos er vem kan jag kontakta¤Daniel Karlsson

David Artberg sa...

Hej Daniel,

Tack för ditt intresse för NCC.
Lärlingsplatser brukar gå till dem som läser bygg- och anläggningstekniska utbildningar.
För mer information kring hur det ser ut just i Malmöregionen kan du kontakta Martin Lindskog på nr 040-31 74 21

mvh

David Artberg
Studentkoordintor