tisdag 8 juni 2010

Så blev studiebesöket

Josefin

Jag kan sammanfatta studiebesöket vid Norrströmstunneln med ett ort, häftigt!

Vi började med en information i byggboden där produktionschefen Sofia berättade om projektet. Jag kan inte återge allt men jag kan lova att det är ett speciellt, imponerande och komplicerat projekt! Tänk att det går att bygga sig ner under en stad med hus på pålar, tågtunnlar och allt annat som är draget i marken. Det gäller inte bara att bygge tunnlar och gångar utan även göra det med så liten påverkar som möjligt på omgivningen så att verksamheter som hotell, kontor, domstolar, tågtrafik mm kan verka nästan som vanligt. Hela tiden får de ta hänsyn och anpassa arbetet för att störa så lite som möjligt. Det måste vara ett både tekniskt mycket svårt och tålamodsprövande arbete!
.

Här är vi på väg ner i en tunnel.


Totalt kommer man ha fraktat ut ca 69 000 lastbilar med berg när bygget är färdigt.
.
Det var roligt att få komma ner men jag kan säga att jag inte är avundsjuk på dem som arbetar nere i mörkret hela tiden.
.
Besöket gick alldeles för fort och jag hoppas att vi kan ordna ett besök till för att se lite mer. I så fall lovar jag att berätta vad vi får se då.
.
Nu ska jag åka hem men redan i morgon händer en sak till att se fram emot. Nämligen blodomloppet i Stockholm med andra NCCmedarbetare :)
Jag återkommer och berättar hur det blev.

Inga kommentarer: