tisdag 23 februari 2010

Takras

Josefin

Jag tror inte att det undgått någon att det rasat hustak både här och där i vårt land. Här i Nyköping rasade taket på Tennishallen (inte att förväxla med där vi ska bygga) där det skulle vara en stor kaninutställning och tävling. Vad jag vet har man räddat ca 1000 av de drygt 1600 kaniner som fanns i lokalen vid tillfället. Vilken otrolig tur att taket rasade på natten och 12 timmar senare för då hade lokalen varit full av människor! Från mitt arbetsrum kan jag se byggnaden och det ser lite konstigt ut och smått overkligt att kunna se det som jag har läst om i tidningen. Inte tycker jag att hus ska rasa i dagens Sverige men med dessa snömängder behövs det bevisligen skottas på vissa taken. Vad jag har förstått av div artiklar orsakas dock de flesta takras av fel i konstruktionen som visar sig nu när takvikterna ökar.

Mer finns att läsa på.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/tennishallsraset

Jag gissar att det är ytterst få fikarum där man inte pratar om vädret, snön och problemen det orsakar. Här hos oss är det vid Påljungshage det skottas mest, ett par av snickarna har arbetat med det i flera dagar. Taket är rejält stort och det är inget man skottar av på en dag. Janne har letat efter snöslungor i hela landet och nu ska det efter vissa svårigheter vara en på väg hit från Kalix.

Själv är jag glad att jag jobbar i Nyköping och inte i Stockholm. Vägarna jag åker på är inte särskilt trafikerade och tar man det bara lugnt har det inte varit några problem att ta sig fram. Jag kan bara konstatera, det är bättre att bo på landet än i storstaden då vi verkar klara oss bättre när vädret går utan för de "normala" ramarna ;)

3 kommentarer:

NCC Blog sa...

Helt klart, det går inte att undvika snöovädret. Det går ju att läsa i tidningarna att tak efter tak rasar in. Tågtrafiken är försenad och det är trafikkaos.¤Carolina

NCC Blog sa...

Det var ju inte länge sedan som en konstruktör blev dömd för ett konstruktionsfel. I och med alla dessa takras så kanske fler fel uppdagas.

Känner du att ni har tillräckligt bra rutiner på NCC för att undvika sådant ?
Som konstruktörer har ni på ett sätt, liksom läkare, ansvar för liv. Ett ansvar som jag inte avundas er.

Jag fasar över vad som skulle kunna hända om någon slarvat eller tänkt fel i konstruktionen av Burj Dubai...¤Erik

NCC Blog sa...

Jag jobbar visserligen inte med konstruktionen men jag upplever att vi har bra rutiner som förhindrar felkonstruktioner.

Att vi skottar taket är inget konstigt. Skulle taken dimensioneras för att klara hur mycket snö som hellst skulle det bli helt andra konstruktioner som skulle kosta väldigt mycket. Självklart skottar vi taken innan det är någon fara och det borde nog också fler göra.¤Josefin