fredag 5 februari 2010

Stellabesök i Nyköping

Josefin

Jag har tidigare bertättat om NCCs kvinnliga nätverk Stella som jag är med i. I onsdags hade jag ordnat ett studiebesök här för att visa vad vi som är nya i region Stockholm Mälardalen sysslar med.

Trots snöväder och en krånglande buss tog sig sju Stellor till Nyköping där vi var två till som mötte upp. Resan började med ett kort stopp vid Påljungshage (som jag var med och byggde) och gick därefter vidare mot Ståltillverkaren SSAB, på vägen berättade vår entreprenadchef Bosse om Nyköpingskontoret och vad vi sysslar med. Eftersom vi inte är så stora (12 tjänstemän) bygger vi det som behövs vilket är allt från småhus till köpcenter och underhåll på SSAB.

Framme på SSAB började vi med fika medan Göran Bergman från SSAB berättade hur man framställer stål, vad det kan användas till och mycket mer.

Därefter fick vi ta på oss besöksrockar, hjälmar och skyddsglasögon och sen började det mest spännande på resan, nämligen rundvandringen på området. Tyvärr är det fotoförbud så det finns inga bilder på det.

Tjejerna (förutom jag som fotar) samt min chef Bosse.

På området mötte vi torpeder (cigarettformad järnvägsvagn dragna av ett lok) fyllda med ca 300 ton flytande råjärn, på valsverket fick vi se hur glödande stålbitar valsades ner till rätt tjocklek och längd och när vi gick ut i bullret på en rampen strålade värmen från de glödgade bitarna.

I snöyran såg vi hur våra NCCkillar göt fundament till en filteranläggning på koksverket.
Sist men inte minst fick vi se hur det tappades flytande järn ur en masugn. Järnet forsade som tjockflytande vatten, slaggen sprätte runt i luften och på vissa håll luktade det av svavel.
Det är lite svårt att beskriva en tung industri på några rader men det är helt klart sevärt.

Inga kommentarer: