Hej!
De var ett tag sen jag skrev här så nu är det dags att berätta om min första riktiga rotation.
Kan börja med att berätta att jag för någon månad sen äntligen kunde lämna barack-livet. Men självklart hade jag så bråttom därifrån att jag glömde fota hur det ser ut för att visa er.
Det har hänt en del här på jobbet också. Som jag skrev sist så har jag sen efter nyår jobbat på betongblocket ute på projektet Norrströmstunneln, de kan ni läsa mer om här (http://www.ncc.se/sv/Infrastruktur/Broar-och-tunnlar/Pagaende-Citybanan-i-Stockholm/) och här (http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Citybanan/Omradesinformationdeletapperdelprojekt/Norrmalm/Station-Stockholm-City-1/).
Till en början fick jag lägga in massor med dokumentation inför besiktningarna på trafikverkets dokumentserver IDA. Tyvärr har jag och IDA en komplicerad relation så vi går inte in nå djupare i ämnet förutom att de kan vara värt att säga att jag vann då jag fick in alla dokument till slut och att besiktningen av dokumentationen blev godkänd utan en enda anmärkning.
Förutom besiktningsarbetet har jag hjälpt entreprenadingenjören på betong med att göra justeringar i anbudskalkylen. Så jag har fått lära mig NCC kalkylprogram MAP, vilket har varit lärorik då jag nu, sen i tisdag, sitter inne på huvudkontoret och har börjat på kalkylavdelningen. Tiden bara flyger iväg för en när de händer så mycket.
Här nedan kommer lite bilder från min tid på Norrströmstunneln.
Arbete framför datorn med MAP.
Ritningsrummet. Det finns
galet mycket ritningar för ett så här stort jobb kan jag säga.
Det är inte bara Trafikverkets IDA jag har en komplicerad relation med utan även lamineringsmaskinen som finns här. Alla på kontoret undviker den där lamineringsmaskinen vilket jag börjar få stor förståelse för. Sammanlagt har jag använt den 3 ggr för att platsa in ca 50 ritningar vid varje tillfälle. TRE gånger har jag behövt ring hit support-snubben.
Här nedan kommer ett gäng bilder från tunneln också.
Hisschakt som
är vajersågat.
Hisschakt, med
ursågat berg nedanför.
Här ska de byggas ett mellanplan så man kan ta
sig från tunnelbanans blåa linje ner till perrongerna.
Här byggs det en tillfällig vägg för att hålla
kylan under vintern ute.
Betongkonstruktioner under tunnelbanans blåa
linje.
Servicetunnel med servicehus av prefab.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar