Camilla
Så, vad gör jag egentligen då? Vad arbetar man med som logistikansvarig på ett hotellbygge? Jag skall försöka ge er ett smakprov på några av mina huvudsysslor!
Som logistikansvarig här på Clarion Arlanda jobbar jag främst med internlogistik, alltså logistiken här på arbetsplatsen. Jag tittar på inleveranser och på distributionen runt på bygget. Det är en roll som är väldigt ”hands on” och lärorik. För att kunna jobba mer strategiskt med logisk är det viktigt att förstå hur det går till i praktiken.
Här på Clarion Arlanda försöker vi arbeta med mycket visuella metoder för att förenkla logistikarbetet. Både för att visualisera materialflöden och även materialupplag. Det centrala hjälpmedlet som vi använder oss av är vår ADP-plan (arbetsdispositions-plan). Denna uppdateras kontinuerligt för att kunna ge en så verklig bild av bygget som möjligt.
Varje vecka planerar vi kommande leveranser tillsammans med våra underentreprenörer, som vi sammanställer i ett gemensamt leveransschema. Där specificerar vi (1) tid & datum, (2) material och mängd samt (3) vart på byggarbetsplatsen som leveransen skall. Exakt klockslag brukar vara svårt att få, men ibland går det! Sedan visualiserar vi leveranser och materialupplag veckovis på vår APD-plan, som är indelad i zoner för att förtydliga och förenkla leveransplaneringen. Det är viktigt att leveransplanen kommuniceras till alla inblandade. Vår leveransplan är upphängd i hallen så att alla som vill lätt kan gå in och se vilka leveranser som är planerade.
Vi strävar efter att försöka hantera material så lite som möjligt. Det optimala är att inte behöva flytta material fler gånger än vid intransport och vid montering. Därför är det viktigt att på varje veckomöte komma överens om vart leveranserna skall placeras för att de inte skall vara i vägen för någon aktör.
Det var ett litet smakprov!
Jag tänkte även passa på att önska alla GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
1 kommentar:
A perfect reply! Thanks for taikng the trouble.
Skicka en kommentar