För att inledningsvis punktera hela upplägget så finns det nog inte något som kan kallas en vanlig arbetsdag. Dels skiljer sig bra mycket mellan dagarna vad som är inplanerat på agendan, och därtill alla de saker som dyker upp från ingenstans. Det är nog det bästa med mitt jobb – att det är så omväxlande.
Men om vi tar igår som exempel:
06.15
Kaffe! – och därtill ett par bananer som kompletterande frukost.
06.30
Planeringsmöte med hela styrkan på arbetsplatsen. Vi går igenom arbetsmiljön och senaste skyddsronden, planerar aktiviteter för projektet för en vecka framåt, stämmer av hur vi ligger mot tidplanen och vilka logistik- och leveranser som är aktuella i närtid. Visuell planering är temat och så här kan det se ut.
Men om vi tar igår som exempel:
06.15
Kaffe! – och därtill ett par bananer som kompletterande frukost.
06.30
Planeringsmöte med hela styrkan på arbetsplatsen. Vi går igenom arbetsmiljön och senaste skyddsronden, planerar aktiviteter för projektet för en vecka framåt, stämmer av hur vi ligger mot tidplanen och vilka logistik- och leveranser som är aktuella i närtid. Visuell planering är temat och så här kan det se ut.
07.00
Fotograferar och dokumenterar det som skett under gårdagen som underlag till den egenkontroll vi utför på allt vi gör. T.ex. håller vi nu på att montera (svetsar) brolager och armerar bron.
07.45 – 8.15
Går igenom vilka maskiner och utrustning som vi behöver komplettera med och det som inte behövs längre och bokar en transport.
8.15 – 9.15
Bilkö! Från Farsta till NCCs huvudkontor i Solna tar det bra dagar 20 minuter, mindre bra dagar (och på helt fel tid) en timme. Då jag är i bilköpartagen och stundtals övertygas om hur bra det skulle vara med bil ställer jag mig vid dessa tillfällen ytterst skeptisk. SL är oftast helt fantastiskt.
9.30 – 12.00
Ekonomimöte med anbudsingenjör och platschef – anbudsingenjören har i tidigt skede gjort en kalkyl och räknat på mängden aktiviteter och resurser som går åt i projektet – och som sedan kvartalsvis stäms av mot utfört arbete och en prognos om projektets ekonomi upprättas.
12.30
Tillbaka mot Farsta. Som på räls – 20 min!
13.00 – 14.00
Klurar med hjälp av SketchUp på hur vi ska gå tillväga när vi ska gjuta bron i juni. Då vi har lite problem utrymmesmässigt är det här ett klockrent verktyg att rita upp situation i. Diskuterar ihop med Peter, en rejält erfaren arbetsledare som både byggt i London och tunnelbana i St. Petersburg. Han kan minsann sin sak. Mycket som ska med i planeringen – personal, utrustning, schema, reservmaskiner, logistik och mer därtill.
14.00 – 15.00
Skyddsrond ihop med vårt skyddsombud som vi går en gång i veckan. Kollar allt från brandskydd och fallrisker till maskiner och allmän ordning.
15.00 – 16.00
Svarar och skickar mail och skriver dagbok. Denna skickas till beställare veckovis med löpande information om vad som har utförts. En bra kommunikationskanal och internt även som minneshjälp – dagarna har annars ibland en tendens att flyta samman.
Från Farsta mot Bromma. Dags för årets första dopp i havet kombinerat med frisbee. Våren alltså!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar